Mak IT

Mak IT

دنیای تکنولوژی و فناوری آی تی
Mak IT

Mak IT

دنیای تکنولوژی و فناوری آی تی

اولین ساعت مکانیکی که وضعیت هوا را پیش بینی می کند

نارنجی بیشتر سروکارش با جدیدترین فناوریهای روز دنیا است، اما این ساعت کاملا آنالوگ چیز دیگری است. 



کمتر پیش می آید که وقتی آب‌ و هوا را با تلفن هوشمندمان چک می‌کنیم به پیچیدگی فنی نحوه پیش بینی آن فکر کنیم! اما چنانچه یک ساعت مکانیکی بسیار دقیق و ظریف مثل جنی ١ ساخت breva بخواهد وضعیت هوا را به شما بگوید، آن وقت فهمیدن چگونگی پیش بینی آب و هوا فقط با یک سری مکانیزم پیچیده آنالوگ میسر می شود و فوق العاده هم جالب است. 

 

          نارنجی

          محمد امیر کنعانی

ادامه مطلب ...

ربات انسان نما و پیاده روی خارق العاده

در نگاه اول به نظر می رسد انسانی با ماسک در حال راه رفتن است، اما واقعیت این است که زیر این لباس یک ربات ساخت «بوستون داینامیک» قرار دارد که درست مانند یک انسان واقعی راه می رود. 

بوستون داینامیک با همکاری آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا ربات های خارق العاده ای تولید کرده که قبلا با برخی از نمونه های آنها مانند چیتای آهنین در نارنجی آشنا شده اید. 

اما این ربات انسان نمای معرفی شده، آنقدر واقعی راه می رود که به سختی می توان باور کرد که یک انسان نیست. این ربات به خوبی نشان می دهد که چقدر به آینده ای نزدیک هستیم که در فیلم ها تخیلی می دیدیم. ربات هایی انسان نما که در خدمت انسان هستند و گاهی هم ماشین های بی رحمی می شوند که جان انسان ها را به خطر می اندازند. 

شما با دیدن این ربات چه احساسی پیدا می کنید؟ نگرانی از آینده یا خوشحالی از ورود نسل جدیدی از ماشین هایی که می توانند به ما خدمت کنند؟ 

گلکسی نوت 3

حالا که HTC و سامسونگ پرچمدارهای خاص و به نوعی منحصر به فرد خود را معرفی کرده اند، می شود با خیال راحت گفت که اکثر هواداران اندروید چشم به راه خبر درباره تلفن های دلربایی مثل ایکس فون، نکسوس 5، گلکسی نوت 3 و اپتیموس G 2 هستند. ولی در این بین کیست که نداند نوت 3 -مثل پدر و پدر بزرگش، چیز دیگری است! 


احتمالا این فبلت را در اپیزود دوم مراسم رونمایی محصول سامسونگ در سال 2013 خواهیم دید. محصولی که هنوز که هنوز است شرکتی نتوانسته رقیبی در حد و اندازه آن بسازد. گلکسی نوت اول چیزی بود که مشتریان شبیه اش را ندیده بودند و البته آنقدر محبوب شد که بسیاری شرکت ها را به فبلت سازی علاقمند کرد. احتمالا به سنت پارسال، در IFA 2013 که حدوداً 5 ماه دیگر برگزار خواهد شد گلکسی نوت 3 را خواهیم دید. ولی آنهایی که می خواهند خریدارش شوند، منتظر چه مشخصاتی باشند؟ 

  نمایشگر -حدودا- 6 اینچی. اولین ویژگی مهم در مورد گلکسی نوت، قطر نمایشگرش است. از نسل اول به دوم، 5.3 به 5.5 و حالا احتمالا اندازه ای نزدیک به 6 اینچ را در نسل سوم خواهیم داشت. سامسونگ اخیرا نشان داد که با حفظ ابعاد فعلی یک تلفن می تواند نمایشگر آن را اندکی بزرگتر کند، اما از 5.5 به 6 اینچ کمی به پیشانی مهندسین این شرکت عرق خواهد نشاند. به هر حال با توجه به 5 اینچی بودن گلکسی S4، انتظار نوت 3 با نمایشگر 6 اینچی دور از ذهن نیست. 

  نمایشگر نشکستنی PHOLED . تلفنی بزرگتر با نمایشگری بزرگتر، یعنی گجتی با ناحیه آسیب پذیر وسیع تر. بر اساس شنیده های مختلف، سامسونگ در حال توسعه فناوری پنل نمایش PHOLED  با کیفیت تمام HD برای نوت 3 است. این نمایشگر از نوع منعطف خواهد بود نه به این معنا که قابل خم کردن است، بلکه به خاطر منعطف بودن سطح آن می شود انتظار داشت که نشکن هم باشد. از طرف دیگر گفته شده که PHOLED  مصرف انرژی بسیار بهینه ای هم خواهد داشت و در زمره فناوری های سبز است. بنابراین، باید انتظار عمر باتری خارق العاده ای را هم داشته باشید. 

  پردازنده 4+4 هسته ای اگزینوس 5 اکتا با فرکانس بالاتر. امسال سال اگزینوس 5 اکتا است و از همین حالا حتمی است که قلب تپنده گلکسی نوت 3 هم باشد. خوبی قضیه این است که هر آنچه مشکلاتی که این چیپ در گلکسی S4 ممکن است بروز دهد، تا زمان عرضه نوت 3 رفع خواهد شد و با یک محصول سریع و کم نقص روبرو خواهیم بود. 

  دوربینی با مشخصات بهتر. این بدیهی است. قطعا عکس گرفتن با نوت 3 به مضحکی عکاسی با تبلت ها نیست ولی به اندازه عکاسی با تلفن های هوشمند هم جا افتاده نیست. به هر حال انتظار می رود سامسونگ سنسوری 13 یا 16 مگاپیکسلی روی فبلتش قرار دهد. 

  پای لیمو ترش با خامه تاچ ویز. تا حدود یک ماه دیگر اندروید 5 بیرون می آید و یکی از دستگاه های رده بالای مجهز به آن، نوت 3 خواهد بود. قدرت عملیاتی اندروید روز به روز در حال افزایش است و با در اختیار بودن پردازنده قوی تر و ویژگی های نرم افزاری جدید به همراه رابط کاربری تاچ ویز، نرم افزارهای ویژه و قابلیت های اختصاصی، نوت 3 می تواند یک گام بلند به جلو باشد. 

نکته مهم این است که سامسونگ و دیگر شرکت ها اندروید را جایی روی صحنه اما در دور دست ترین نقطه از نور افکن ها قرار داده اند. این در مراسم معرفی نوت 3 هم تکرار خواهد شد. سامسونگ شدیدا خواهد کوشید تا برند گلکسی را در ذهن مخاطبان جایگزین برند اندروید کند. واقعاً کدام یک مهم تر هستند؟ 

        نارنجی
        محمد امیرکنعانی

نارنجی: موسس گوگل سوار بر اتومبیل بتمن

در گوگل میان کارمندان این شرکت شایعه ای وجود دارد که سرگئی برین (از موسسان گوگل) بتمن است! حالا می توانید آقای برین را سوار بر اتومبیل صورتی بتمن ببینید. 

در تصاویر بامزه ای که امروز منتشر شده، سرگئی برین در حالی که گوگل گلس به چشم دارد سوار یک خودروی الکتریکی صورتی تسلا است که با نمادهای بتمن تزئین شده است. 

از همه مهمتر اگر کمی دقت کنید می توانید لوگوی مرورگر کروم را هم روی این خودرو پیدا کنید! 

اما به نظر می رسد ماجرا این بوده که کارمندان گوگل تصمیم گرفته اند با رئیس خودشان شوخی کنند و خودروی Tesla Model S roadster سرگئی برین را به این شکل در آورده اند.


625607_10103394288016421_1870991766_n.jpg

img_20130404_151926.jpg

اینترنت ۲ مگابیت از طریق لامپ های LED

آیا می توانستید تصورش را بکنید که ممکن است در آینده لامپ های خانه تان، علاوه بر روشنایی کار تامین اینترنت بی سیم را هم انجام دهند؟ این کاری است که محققان چینی موفق به اجرای آن شده اند. ‏ 
‏ 500x_led-lights-datajpg.jpg
آنها با استفاده از لامپ های LED توانسته اند اطلاعات را از یک لامپ تعبیه شده در سقف با سرعت ۲ مگابیت در ثانیه به لپ تاپ ارسال کنند. با این کار حالا لامپ های LED می توانند هم کار نوردهی را انجام بدهند هم کار انتقال اطلاعات بی سیم را انجام دهند. این روزها قیمت لامپ های LED به سرعت در حال کاهش است و در آینده نزدیک شاهد جایگزین شدن آنها به جای لامپ های کم مصرف فعلی خواهیم بود. بنابراین باید به زودی منتظر فراگیر شدن آنها باشیم. و اگر امکان انتقال اطلاعات توسط آنها هم توسعه پیدا کند این یک مشخصه فوق العاده برای آنها خواهد بود. ‏ 
‏ 

500x_leds.jpg

شاید محدودیت در فاصله انتقال اطلاعات توسط لامپ های LED یک عامل منفی محسوب شود. اما چه کسی از داشتن یک روش مکمل برای انتقال اطلاعات در خانه آن هم توسط لامپ ها خوشش نمی آید؟ به خصوص اگر هزینه اضافه ای نداشته باشد. ‏ 

نارنجی: اینترنت پرسرعت از طریق لامپ سقفی


تصورش را بکنید که نور لامپ روی لپ تاپ شما می تابد و علاوه بر تامین روشنایی، یک اینترنت بی سیم هم به شمار می آید. حالا طی چند سال گذشته تیم های مختلفی روی انتقال اطلاعات از طریق نور لامپ های LED کار کرده اند و می گویند به رکورد سرعت انتقال ۳ گیگابیت در ثانیه رسیده اند.



ممکن است با خودتان بگویید چه دلیلی دارد به جای وای-فای از این روش برای انتقال بی سیم اطلاعات استفاده شود؟ پاسخ مکان هایی است که استفاده از وای فای به دلایل ایمنی یا اختلالات زیاد امواج، امکان پذیر نیست. 

برای مثال در بخش هایی از بیمارستان که به دلیل وجود دستگاه های حساس نمی توان از وای فای استفاده کرد، این روش می تواند در نقاطی مشخص اینترنتی بیسیم به تیم پزشکی و بیماران ارایه کند. 

یا در نمایشگاه های فناوری که وجود تعداد بسیار زیاد وای-فای سبب تداخل شدید امواج می شود. 

احتمالا چند سال دیگر هنگام خرید لامپ علاوه بر میزان نوردهی باید به سرعت اینترنت اش هم دقت کنید.

نارنجی: 4 گجت که نباید بشکنند

وقتی تلفن یا تبلت خود را در دست می‌گیرید، چقدر حس داشتن دستگاهی مقاوم به شما دست می‌دهد؟ تا به حال تلفن همراهتان از دست‌تان افتاده؟ 

آسیب‌دیدگی آن در حدی بوده که شما را مجبور به بردن آن به نمایندگی شرکت سازنده جهت تعمیر بکند؟ همان‌طور که می‌دانید، اکثر کمپانی‌ها در کشور ما نمایندگی مجاز ندارند بنابراین تعمیر دستگاه شما به دست افراد غیر‌متخصص می‌افتد و اگر تعمیر دستگاه شما دشوار باشد، با جملاتی مانند «باید قطعات آن را از فلان ​ جا سفارش دهیم» و در نهایت، «متأسفم» مواجه می‌شوید. 


در ادامه مطلب 4 گجت پرطرفدار را معرفی معرفی می‌کنیم که آسیب رساندن به آن‌ها شما را به چنین دردسری می‌اندازد.


       نارنجی


         محمد امیر کنعانی

ادامه مطلب ...

نارنجی: با 5 مدیر خوش آتیه گوگل آشنا شوید

اخیرا تغییراتی در سطح مدیریت گوگل رخ داده که ذهن خیلی ها را درگیر خود کرده ولی یک چیز واضح است: تغییر در بالا یعنی ایجاد فرصت برای رشد نخبگان جدید در پایین. 

دو مدیر گوگل که مستقیم به لری پیج گزارش می دادند، یعنی جف هابر رئیس بخش جفرافیا و گروه بازرگانی گوگل و اندی رابین موسس و رئیس بخش اندروید، هم اکنون ریاست بخش های خود را واگذار کرده و مسئولیت های ذکر نشده جدیدی را پذیرفته اند. این یعنی تیم مدیران نزدیک به لری پیج دارد از همیشه پر کار تر می شود و معاونین آنها هم فرصت های جدیدی به دست خواهند آورد. 


اینکه گوگل مدام به دنبال چالش های جدید می رود عالی است. در گذشته دیده ایم که چطور برخی از مدیران گوگل که در بیرون از شرکت نام های بزرگی نبوده اند، مورد توجه رقبا قرار گرفته اند. گوگل نیز همیشه کوشیده نخبه های خود را حفظ کند ولی به هر حال برخی مثل ماریسا میر (رییس فعلی یاهو) شرکت را ترک کرده اند. 

بنابراین متعجب نشوید اگر 5 مدیری که در ادامه مطلب به معرفی شان پرداخته ایم، به زودی -در داخل یا خارج از این شرکت- مسئولیت های بزرگ و جدیدی بپذیرند. 


          نارنجی

          محمد امیر کنعانی

ادامه مطلب ...

آموزش رمز گذاری فلش مموری ( تصویری )

نحوه ی رمز گذاری بر روی فلش

بدون نیاز به هیچ نرم افزاری و فقط با استفاده از ویندوز ۷ می توانید بر روی فلش مموری، هاردهای اکسترنال و درایوهای رایانه شخصی خود رمزگذاری کنید.

امروزه حجم عظیمی از اطلاعات مانند فایل ها و تصاویر شخصی توسط فلش مموری ها منتقل می شوند اما استفاده گسترده از این وسیله و اندازه کوچک آن گاهی خطر گم شدن یا به سرقت رفتن را نیز به همراه دارد.




     تلنا

     محمد امیر کنعانی

     لطفا از ادامه مطلب دیدن فرمایید


ادامه مطلب ...

کیبورد سوایپ با پشتیبانی از زبان فارسی برای اندروید


کیبورد Swipe یکی از قابلیت هایی بود که برای اولین بار در نسخه ۴.۲ به سیستم عامل اندروید اضافه شد. در بررسی نکسوس ۴ ، به شدت شیفته عملکرد این کیبورد شدیم و آرزو کردیم که ای کاش این قابلیت برای زبان فارسی نیز فعال می شد. 

مدتی بعد و در زمان بررسی اکسپریا زد ، متوجه شدیم سونی این ویژگی را در آخرین محصولش بهبود داده و اکنون به راحتی می شد تا تایپ فارسی را با ویژگی Swipe انجام دهیم. پس از مشاهده این موضوع، به این نتیجه رسیدیم که اگر بر روی موبایل های سونی امکان انجام این کار باشد، حتما باید برای سایر دستگاه ها نیز راه حلی وجود داشته باشد.

پس از گشت و گذار و کمی تحقیق در اینترنت با کیبورد Swype آشنا شدیم. پس از نصب این کیبورد متوجه شدیم که خوشبختانه فارسی نیز یکی از زبان هایی است که توسط این کیبورد پشتیبانی می شود. 


لطفا به ادامه مطلب بروید


نارنجی

 محمد امیر کنعانی

ادامه مطلب ...